Asystent pogrzebowy – pomoc osobom w żałobie

Asystent pogrzebowy – pomoc osobom w żałobie

Osoby pogrążone w żałobie, ze względu na swój stan psychiczny, bardzo często nie są w stanie zająć się różnymi kwestiami, związanymi z organizacją pogrzebu. Pustka i żal, które raptem wdarły się w życie rodzą panikę i strach, że zostało się ze wszystkim samemu. Dlatego wiele zakładów pogrzebowych wprowadziło osobę i funkcję asystenta pogrzebowego.

Organizacja pogrzebu, wbrew pozorom, nie jest takim łatwym zabiegiem. Żeby w ogóle ceremonia ostatniego pożegnania mogła się rozpocząć, należy wykonać wcześniej parę ważnych procedur – między innymi odebrać kartę zgonu ze szpitala, a także akt zgonu z Urzędu Stanu Cywilnego. Dla osób wierzących dodatkowym obowiązkiem jest także zwrócenie się do parafii Zmarłej Osoby w celu załatwienia formalności. Obawy rodziny zmarłego budzi również cała droga administracyjna przez urzędy, czy staranie się o zasiłek pogrzebowy z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Asystent pogrzebowy – w czym może pomóc?

Rodziny pogrążone w żałobie, często nie są w stanie lub nie wiedzą, jakie kroki wykonać w stronę organizacji ceremonii pogrzebowej. Dlatego w licznych zakładach pogrzebowych powstało stanowisko asystenta pogrzebowego. Wsparcie takiego pracownika biura nie ogranicza się najczęściej tylko i wyłącznie do zajmowania się sprawami urzędowymi czy kredytami na pogrzeby. Asystent wykona również takie zadania, jakie zamieszczanie nekrologów w prasie oraz zakup kwiatów na ceremonię.

Na tym etapie zapewne pojawia się pytanie „Ile taka usługa może kosztować?”. Trudno dać jednoznaczną odpowiedź, ale należy stwierdzić, że zdecydowana większość firm z branży pogrzebowej oferuję usługę asystenta pogrzebowego za darmo. Niektórzy naliczają symboliczną kwotę za tzw. zużycie paliwa.

Aby klient mógł skorzystać z pomocy asystenta pogrzebowego, musi on wystawić upoważnienie dla pracownika zakładu pogrzebowego do legalnego reprezentowania go w urzędach i innych placówkach.

Usługa powstała głównie z myślą o osobach starszych, które często po utracie ukochanej osoby zostają zupełnie same z wyzwaniem organizacji pogrzebu. Niejednokrotnie zdarza się sytuacja, kiedy jeden ze współmałżonków umiera, a reszta rodziny znajduje się za granicą. U osób w podeszłym wieku pojawiają się również problemy z przemieszczaniem się bądź z radzeniem sobie w sprawach administracyjnych. W takich momentach asystent pogrzebowy po przekazaniu uprawnień od wdowy lub wdowca, jest wszystko w stanie sam załatwić.

Jednak są osoby starsze, które chcą osobiście zająć się organizacją pogrzebu, ale na przeszkodzie staje ich mobilność. Stąd czasem zakład pogrzebowy proponuje, że przyśle asystenta, który przyjedzie samochodem i będzie towarzyszył klientowi w urzędach, pomagając załatwić wszelkie formalności i podjąć decyzje związane z pogrzebem. Po wykonaniu wszystkich założonych celów klient zostaje odwieziony w wyznaczone przez niego miejsce.

Asystent pogrzebowy jest zatem świetnym rozwiązaniem dla osób starszych i samotnych, które nie mają bliskiego członka rodziny, jako wsparcia, ale i dla osób, które z różnych powodów nie mogą lub nie chcą podjąć się zadania osobistego przygotowania ceremonii żałobnej swojego Bliskiego.