Akt zgonu, obok karty zgonu, jest jednym z podstawowych dokumentów, jakie należy uzyskać po odejściu bliskiej osoby.
Akt zgonu uzyskuje się w Urzędzie Stanu Cywilnego – w miejscowości, w której osoba zmarła. Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu, w razie choroby zakaźnej w ciągu 24 godzin.
Osobami zobowiązanymi do zawiadomienia o zaistniałej sytuacji są w kolejności:
1) małżonek lub dzieci zmarłego,
2) najbliżsi krewni lub powinowaci,
3) osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon,
4) osoby, które były obecne przy śmierci lub naocznie się o niej przekonały,
5) administrator domu w którym nastąpił zgon.
Jeżeli śmierć nastąpiła w szpitalu lub innym zakładzie, do zgłoszenia zgonu (na piśmie) jest zobowiązany szpital lub zakład.
Wymagane dokumenty do uzyskania aktu zgonu to:
– karta zgonu stwierdzająca zgon i jego przyczynę, wydana przez służbę zdrowia (lub w szczególnych okolicznościach zaświadczenia wskazane powyżej),
– dowód osobisty osoby zmarłej (paszport w przypadku cudzoziemca),
– książeczka wojskowa osoby zmarłej (mężczyźni do 50 roku życia),
– odpis aktu urodzenia (dot. dziecka),
– podanie o wydanie 3 bezpłatnych odpisów skróconych aktu zgonu.